CBAM -siirtymäkauden velvoitteet ja varautuminen tulevaan (2 h)
Ympäristö

Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

CBAM -siirtymäkauden velvoitteet ja varautuminen tulevaan (2 h)

18.06.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 19 huhtikuun, 2024 Sampo Korppoo

EU:ssa on otettu käyttöön hiilidioksidipäästöjen vähentämismekanismi CBAM, jolla säännellään tiettyihin tavaroihin sisältyviä kasvihuonekaasupäästöjä tuotaessa niitä Euroopan unionin tullialueelle.

CBAMin täydellisen soveltamisen aloittamista edeltää vajaa kahden vuoden pituinen siirtymäkausi, jonka aikakana CBAM-säännösten soveltamisalaan kuuluvien tavaroiden maahantuojille tulee merkittäviä tiedonkeruu- ja raportointivelvoitteita, mutta ei vielä maksuvelvoitetta.

Tule kuulemaan, miten siirtymäkauden vaatimukset vaikuttavat yritykseesi, miten erityistilanteissa menetellään ja mitä mahdollisuuksia teknologia tarjoaa vaatimusten täyttämiseen. Koulutuksessa ei niinkään käydä uudelleen läpi Tullin seminaareissaan esittämiä asioita, vaan tulokulma on hieman toinen.

Kouluttajana toimii pitkän linjan tulliasiantuntija OTK Matti Alpua, joka kouluttaa CBAM-asiat selkokielellä. Tule kuulemaan, miten siirtymäkauden vaatimukset vaikuttavat yritykseesi ja miten niihin pitäisi varautua.

Tulli- ja valmisteveroasiantuntija Matti Alpua

• Johdanto CBAM-järjestelmään
• Soveltamisalaan kuuluvat tavarat
• Siirtymäkauden velvoitteet
• Erityistilanteet: erityismenettelyt, alkuperäkysymykset, edustukset
• Varautuminen tulevaan

Etäkoulutus

18.06.2024, klo 9:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutus ja materiaalit sisältyvät hintaan.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.