ESG-aamu – yritysvastuulainsäädäntö NYT (2 h)
Johtaminen ja esimiestaidot , Johtaminen ja esimiestyö , Lakitieto , Liiketoiminnan kehittäminen

ESG-aamu – yritysvastuulainsäädäntö NYT (2 h)

31.05.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 25 maaliskuun, 2022 Sampo Korppoo

Yritysten vastuullisuus (ESG) on nousemassa yhä suurempaan rooliin liike-elämässä. Euroopan komissio on julkaissut ehdotuksensa EU:n yritysvastuulainsäädännöstä, ja myös ESG-raportointivelvollisuudet ovat juuri nyt ison muutoksen alla.

Millaista yritysvastuun sääntelyä on tulossa EU:sta? Missä mennään kansallisen yritysvastuulainsäädännön suhteen? Miten yritysvastuulainsäädännön raamit rakentuvat? Miten ESG-raportointi uudistuu, ja keitä kaikkia se koskee? Miten vastuullisuussääntely vaikuttaa osakeyhtiön ja erityisesti pörssiyhtiön hallitustyöskentelyyn?

Yritysvastuun rintamalla tapahtuu nyt erittäin paljon. Euroopan komissio on julkaissut ehdotuksensa EU:n yritysvastuulainsäädännöstä, ja askelia otetaan myös kansallisen lainsäädännön suhteen.

Vastuullisuuden raportointivelvollisuudet ovat kiristymässä, ja ne tulevat koskemaan yhä laajempaa yritysten joukkoa. EU:n taksonomia koskee aluksi yli 500 henkeä työllistäviä pörssiyhtiöitä, pankkeja ja vakuutusyhtiöitä, mutta alihankintaketjujen kautta vaikutus ulottuu myös pienempiin yrityksiin.

Tässä webinaarissa kuulet ESG:n ajankohtaisimmat lainsäädäntöuudistukset ja pääset syventymään uudistuviin ESG-raportointivelvoitteisiin.

Koulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Miltä näyttää yritysvastuulainsäädännön tilanne?
– Millaista sääntelyä EU:sta on tulossa?
– Mitä kansallisen lainsäädännön vaihtoehtoja on ja millaisia vaikutuksia niillä olisi?
– Miten tulevaan sääntelyyn kannattaisi valmistautua?
– Miten ESG-raportointi on uudistumassa?
– Miten vastuullisuussääntely vaikuttaa osakeyhtiön ja erityisesti pörssiyhtiön hallitustyöskentelyyn?
– Mitä muutoksia CSRD tuo kestävyysraportoinnin sisältöön?

Koulutus on suunnattu mm.
– Juristeille
– Pankki- ja rahoitusalalla työskenteleville
– Vakuutusalalla työskenteleville
– Yritysten ESG- ja vastuullisuusasiantuntijoille
– ESG-asioiden parissa työskenteleville
– Yritysjohdolle
– Hallitusammattilaisille
– Sijoittajille

Anne Vanhala
, OTK, MBA, Bonfide Oy
Anne Vanhala toimii yritysvastuun asiantuntijana, juristina ja yrittäjänä Bonfide Oy:ssä. Annella on pitkä kokemus neuvonantotyöstä yritysvastuussa, compliancessa ja liikejuridiikassa. Hän on myös kokenut ja kehuttu kouluttaja vastuullisuuden teemoissa. Anne on yksi Menesty yritysvastuulla – käsikirja kokonaisuuteen (Edita 2019) kirjoittajista ja keväällä 2022 julkaistaan uusi teos Yritysvastuu & oikeus (Kauppakamari).

Linda Piirto, kaupallinen neuvos, kestävä kauppa, ulkoministeriö

Jesse Collin, Lakijohtaja, OTT | Head of Legal and Regulatory Affairs, LL.D
Jesse Collin toimii Pörssisäätiön lakijohtajana edistäen osakesäästämisten ja arvopaperimarkkinoiden toiminnan kannalta suotuisan sääntelyn kehittämistä.

Hän on aiemmin toiminut valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosastolla kansallisten ja eurooppalaisten arvopaperimarkkina- ja yhtiöoikeuteen liittyvien sääntelyhankkeiden parissa. Lisäksi hän on kerryttänyt laaja-alaista ja syvällistä kokemusta arvopaperimarkkina- ja yhtiöoikeuteen liittyvistä kysymyksistä työskenneltyään aiemmin yhdessä Suomen johtavista asianajotoimistoista sekä tutkijana Helsingin yliopistossa.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Yritysvastuulainsäädännön raamit.

9.35 Miltä näyttää yritysvastuulainsäädännön tilanne?
– Millaista sääntelyä EU:sta on tulossa?

10.20 Tauko

10.30 Vastuullisuusraportointi
– Vastuullisuussääntelyn vaikutuksesta osakeyhtiön ja erityisesti pörssiyhtiön hallitustyöskentelyyn oikeudellisesta näkökulmasta
– Kestävyysraportointia koskeva sääntelyuudistus (CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive) ja EU:n taksonomian mukaisuudesta raportointi

11.15 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

31.5.2022, klo 9:00-11:15

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)