Excel VBA jatkokurssi (1 pv)
Tieto- ja viestintäteknologia

Wistec järjestää nyt koulutuksen:

Excel VBA jatkokurssi (1 pv)

19.02.2020, Wistec Training Oy, Helsinki Itämerenkatu 1, Helsinki 13 joulukuun, 2019 Sampo Korppoo

Koulutuksessa syvennetään Excel toimintojen automatisointi makroilla -kurssin pohjalta saatua makro-osaamista. Koulutuksen jälkeen tunnet VBA -maailmaa entistä syvemmältä ja osaat hyödyntää omia objekteja, käsitellä tekstitietoa sekä luoda yhteyksiä mm. tietokantoihin.

Tavoite
Kurssin jälkeen kurssilainen osaa luoda tehokkaita Excel VBA -ohjelmia sekä luoda koodin avulla tietokantayhteyksiä ja ymmärtää mm. omien objektien luonnin merkityksen.

Koulutus sopii käyttäjille, jotka jo osaavat Excelin perusasiat ja ovat jo käyttäneet perusmakroja ja osaavat VBA-kielen alkeet.

Ohjelmaversio
Tämä koulutus soveltuu Excelin 2010, 2013 ja 2016 Windows-versioille sekä Macin Excel 2016-versiolle.

8:30 Ilmoittautuminen ja aamupala
9:00 Koulutus alkaa
16:00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö:

VBA:n sisäänrakennetut funktiot ja funktioluokat
– merkkijonojen käsittely
– muunnosfunktiot
– tiedostojärjestelmäfunktiot
– informaatiofunktiot

Tiedostojen käsittely VBA:lla
– Kansiossa olevien tiedostojen luku VBA:lla
– Levyllä olevaan tiedostoon kirjoittaminen

Miten käsittelen tekstitiedostoja VBA:lla
– EOF ja BOF käskyt
– Miten avaan tiedoston lukemista varten? Tiedoston avaustilat (luku- ja kirjoitustila jne.)
– Miten tallennan tekstitiedoston?

Oman objektin luonti
– Miksi loisin omia objekteja?
– Luokkamoduulin merkitys ja käyttö
– Oman objektin luonnin periaatteet
– Objektin metodit ja ominaisuudet
– Kokoelman luominen

Tietokantayhteydet VBA:lla
– ADO objektimalli
– Yhteyden luonti tietokantaan, tietojen lukeminen Exceliin
– Tietojen vienti Excelistä tietokantaan

Wistec Training Oy, Itämerenkatu 1, 00180 Helsinki

keskiviikko 19.02.2020

/hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyy koulutusmateriaali, aamupala sekä kahvitarjoilut.