Henkilötietojen käsittelysopimusten (DPA-sopimusten) ongelmakohdat (2 h)
Tieto- ja viestintäteknologia

Edita järjestää nyt koulutuksen:

Henkilötietojen käsittelysopimusten (DPA-sopimusten) ongelmakohdat (2 h)

24.03.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 27 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Millaiset roolit sopimuksen osapuolilla on eri tilanteissa? Kuka loppujen lopuksi on käsittelijä? Tarvitaanko DPA-sopimusta lainkaan tietyissä tilanteissa? Mitä sopimusvelvoitteita rekisterinpitäjä voi vyöryttää alihankkijoille ja mihin alihankkijaa kannattaa pyrkiä sitouttamaan?

Data processing agreement eli sopimus henkilötietojen käsittelystä vaaditaan, kun henkilötietojen käsittely ulkoistetaan. Tässä webinaarissa käydään läpi GDPR:n voimaanastumisen jälkeen esiin nousseita käytännön ongelmakohtia DPA-sopimuksiin liittyen.

Koulutuksessa käsitellään esim. seuraavia asioita:
– DPA-vastuuketjutus: miten vastuista pyritään sopimaan ja mikä toimii käytännössä?
– Miten paljon voit vaatia ajamatta neuvotteluja umpikujaan?
– Kuka loppujen lopuksi on käsittelijä ja millaiset tilanteet rajautuvat pois käsittelysopimusten piiristä
– Miten roolitus (rekisterinpitäjä/käsittelijä) käytännössä muotoutuu?
– Millainen sopimus on tehtävä missäkin suhteessa?

Koulutus kuuluu Organisaation tietosuoja -webinaaripakettiin. Voit osallistua tähän yksittäiseen webinaarikoulutukseen tai edullisesti koko pakettiin.

Koulutus on suunnattu tietosuojavastaaville sekä kaikille yritysten tietohallinnossa työskenteleville ja muille henkilötietojen ulkoistuksen kanssa tekemisissä oleville asiantuntijoille.

Antti Iso-Markku
, Legal Counsel, Fujitsu Finland Oy

Antti Iso-Markku toimii Fujitsu Finland Oy:ssä Legal Counselina. Antti on erikoistunut tietosuojan lisäksi immateriaalioikeuksiin, teknologiaan, yhtiöoikeuteen ja rahoituskysymyksiin.

13:00 Tervetuloa koulutukseen

13:05 DPA-sopimukset, mistä on kyse?

13:15 Käsittelijän konsepti ja rajaus
– Roolitus (rekisterinpitäjä/käsittelijä)
– Esimerkkejä

13:50 Sopimukset
– Käsittelysopimus, luovutussopimus
– Millainen sopimus on tehtävä missäkin tilanteessa?
– Controller-controller, controller-processor tai processor -sub-processor
– Sopimusten hankalat yksityiskohdat
– Avustaminen
– Alihankkijoiden käyttö
– Tietojen luovutus tai siirto EU/ETA-alueen ulkopuolelle
– Tietoturva
– Auditointi
– Tietosuojaloukkaukset
– Vastuunrajoitukset ja kulujenjako
– Esimerkkejä

14:50 Yhteenveto

15:00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

24.3.2022, klo 13-15

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)