Ilmoituskanavan käyttöönoton ABC: lakimuutokset, työoikeus ja tietosuoja (2 h)
Lakitieto

Ilmoituskanavan käyttöönoton ABC: lakimuutokset, työoikeus ja tietosuoja (2 h)

09.09.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Whistleblower-direktiivi velvoittaa yhteisöjä ja julkisen sektorin organisaatioita perustamaan sisäisen ilmoituskanavan ja niihin liittyvät menettelyt. Mitkä ovat lainsäädännön vaatimukset kanavalle ja siihen liittyville menettelyille? Miten ilmoituskanava kannattaa käytännössä toteuttaa? Millaisia asioita työelämän tietosuojan kannalta on hyvä pitää mielessä, kun kanava otetaan käyttöön?

Euroopan unionin whistleblower-direktiivillä pyritään varmistamaan, että työn yhteydessä havaitusta tai epäillystä toiminnasta voi kertoa turvallisesti eteenpäin. Direktiivin myötä ilmoituskanava tulee perustaa mm. kuntiin ja sellaisiin organisaatioihin, joissa on yli 50 työntekijää. Työnantajien tulee varmistua sisäisen ilmoittamisen teknisistä edellytyksistä ja henkilöstön kouluttamisesta. Samalla niiden tulee luoda prosessi, jolla turvataan ilmoitusten asianmukainen käsittely.

Osallistumalla koulutukseen saat kattavan tietopaketin uudistuksesta ja arvokkaita vinkkejä käytännön toteutukseen. Koulutuksessa käydään läpi direktiivin ja valmisteilla olevan kansallisen lain sisältö sekä työoikeuden ja työelämän tietosuojan näkokulmat uudistukseen. Kouluttajina toimivat Anne Vanhala Bonfide Oy:stä ja Mika Kärkkäinen Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy:stä. Koulutuksen jälkeen tiedät, mitä sinun kannattaa ottaa huomioon ilmoituskanavan käyttöönotossa.

Koulutuksen sisältöä täsmennetään elokuussa 2021 annettavan hallituksen esityksen mukaisesti. Lainsäädäntö tulee voimaan viimeistään 17.12.2021.

Webinaari kuuluu Whistleblowing-webinaarisarjaan.

Yksityisen ja julkisen sektorin asiantuntijoille, esim.
– asianajajille ja muille juristeille
– compliance-ammattilaisille
– organisaatioiden johdolle sekä
– henkilöstöhallinnossa ja sisäisessä tarkastuksessa työskenteleville.

Anne Vanhala
, OTK, MBA, Bonfide Oy
Anne Vanhala on yritysvastuun ja compliancen asiantuntija, joka auttaa yrityksiä muun muassa ilmoituskanavan käyttöönotossa ja toimii tarvittaessa riippumattomana käsittelijänä. Annen intohimona on vastuullisen liiketoiminnan edistäminen ja kirittäminen konkreettisin toimenpitein. Hän on kokenut ja pidetty kouluttaja.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika Kärkkäinen on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

08.45 Webinaariympäristö aukeaa

09.00 Tervetuloa webinaarikoulutukseen!

09.05 Ilmoituskanavan lainsäädännöllinen toteutus
– Direktiivin ja hallituksen esityksen keskeinen sisältö ja tavoitteet
– Kenellä on ilmoituskanavan perustamisvelvollisuus ja millainen kanavan tulee olla?
– Käytännön vinkit ilmoituskanavan käyttöönottoon
Anne Vanhala, OTK, MBA, Bonfide Oy

10.00 Tauko

10.05 Työoikeudelliset kysymykset ja työelämän tietosuoja
– Työnantajan tiedottaminen ja resursointi
– Työntekijöiden ja alihankkijoiden salassapitosopimukset
– Työelämän tietosuojalaista johtuvat velvoitteet
– Tietosuojaselosteiden päivittäminen
Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

09.09.2021 klo 09:00-11:00

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)