Kansainväliset kauppasopimukset ja sanktiot (1 pv)
Kansainvälinen liiketoiminta , Lakitieto , Liiketoiminnan kehittäminen , Myynti , Osto ja myynti , Osto- ja hankintatoimi

järjestää nyt koulutuksen:

Kansainväliset kauppasopimukset ja sanktiot (1 pv)

06.11.2019, Radisson Blu Seaside Hotel, Helsinki Ruoholahdenranta 3, Helsinki 21 lokakuun, 2019 Sampo Korppoo

Koulutuksen sisältö:
– olennaisimmat asiat kansainvälisen kaupan sopimuksista ja pakotteista
– kansainvälisen kaupan tärkeimmät sopimukset, kuten jälleenmyynti- ja agenttisopimukset, lisenssisopimukset, hankintasopimukset ja yhteistyösopimukset.
– tyypillisimmät ongelmatilanteet, joita yritys voi välttää käyttämällä oikeanlaisia sopimuksia ulkomaan kaupassa.

Mitä saat?
– Opit oikeanlaisten yleisten sopimusehtojen käyttämisen kansainvälisessä kaupassa
– Opit huomioimaan kansainvälisen sopimusneuvottelun erityispiirteet
– Opit lukemaan ja tulkitsemaan sopimusten tärkeimpiä englannin kielisiä ehtoja ja välttämään kansainvälisten sopimusten sudenkuopat.
– Käsittelemme EU:n ja USA:n pakotemääräyksiä ja sitä, miten pakotteet tulisi ottaa huomioon kauppasopimuksissa
– Opit myös miten välttyä sanktiomääräysten rikkomisen aiheuttamilta seuraamuksilta.

Suomalaisilla yrityksillä on usein puutteita sopimuskäytännöissä ja merkittäviä kansainvälisiä toimituksia, hankintoja ja yhteistyösuhteita hoidetaan puutteellisilla sopimuksilla. Yrityksillä on yleensä tarvetta kehittää sopimuskäytäntöjä ja näin välttää kansainväliseen kauppaan liittyviä merkittäviä riskejä. Yritykset eivät myöskään usein tunne pakotemääräyksiä riittävän hyvin ja voivat epähuomiossa rikkoa määräyksiä.

Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka ovat tekemisessä yrityksen ulkomaankaupan sopimusasioiden ja sanktioiden kanssa, kuten yritysten toimitusjohtajat, vientipäälliköt, myyntijohtajat ja hankintatehtävissä toimivat henkilöt.

Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on opastaa yrityksiä noudattamaan oikeita sopimuskäytäntöjä ja opastaa yritykset myös välttämään tyypillisimpiä ongelmatilanteita kansainvälisessä kaupassa.

Kouluttajat
Kouluttajina toimivat asianajaja, KTM Petri Nevalainen Asianajotoimisto Applex Oy:stä ja Aleksi Pursiainen Solid Plan Consulting Oy:stä. He avustavat jatkuvasti yrityksiä kansainvälisen kaupan sopimusasioissa ja pakoteasioissa.

09.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09.30 Aloitus, päivän ohjelman esittely

Sopimusriskien hallinta ulkomaankaupassa ja kansainvälinen kauppalaki
– Ulkomaankaupan sopimusriskien hallinta
– Kansainvälinen kauppalaki (CISG) ja sen soveltaminen

10.45 Tauko

11.00 Kansainvälinen juridiikka ja sopimukset
– Sopimuksen syntyminen ja sopimusten ehdot
– yleiset myynti- ja ostoehdot

11.30 Lounas

12.15 Kansainvälisen kaupan sopimusmallit – käytännön harjoitus
– Agentti- ja jälleenmyyntisopimukset
– Lisenssisopimukset
– R&D sopimukset
– Salassapitosopimus (NDA)

12.45 Yleisten sopimusehtojen käyttö
– Yleisten sopimusehtojen käyttö
– Tehokas liikeriitojen ratkaisu ja tuomioiden täytäntöönpano

13:15 Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu
– Sovellettavan lain valinta ja riitojen ratkaisupaikka: käräjäoikeus vai välimiesmenettely

13.30 Kahvi

13.45 Kansainvälisen kaupan case-harjoitus
– Osiossa käydään läpi neljä käytännön oikeustapausta, jotka on valittu kuvaamaan kurssilla käsiteltyjä ongelmatilanteita konkreettisessa case-muodossa

14:00 Pakotteet
– pakotemääräykset: Yhdysvaltojen ja EU:n Venäjä-pakotteet
– Yhdysvaltojen ja EU:n asettamien pakotteiden erot
– pakotemääräykset muissa maissa
– miten huomioin pakotemääräykset sopimuksissa
– pakotteiden rikkomisesta seuraavat sanktiot

15:30 Päätöskeskustelu

16:00 Koulutus päättyy

Radisson Blu Seaside Hotel, Ruoholahdenranta 3, 00180 Helsinki

keskiviikko 6.11.2019

/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 597 euroa /hlö + alv 24 %.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.