Kollektiivivähennykset julkisella sektorilla (2 h)
Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Kollektiivivähennykset julkisella sektorilla (2 h)

28.02.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 18 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Miten yhteistoimintamenettely tulisi toteuttaa kollektiivivähennystilanteissa valtiolla ja kuntasektorilla? Mitä eroa on virkamiesten ja työsuhteisten irtisanomissuojalla?

Henkilöstön vähentämistarpeita voi muodostua virastojen ja yksiköiden tai toimenkuvien muutostilanteissa. Toisinaan perusteena työvoiman vähentämiselle ovat säästötarpeet. Miten yhteistoimintamenettely näissä tilanteissa toteutetaan oikeaoppisesti?

Julkisen sektorin yhteistoimintalainsäädäntö poikkeaa jonkin verran yksityisen sektorin lainsäädännöstä. Lisäksi virkaehtosopimuksista seuraa erityisiä velvoitteita virkamiesten tehtävänkuvan muuttamista koskien. Virkamiesten palvelussuhteen päättäminen sopimalla ei ole yhtä yksioikoista kuin työsuhteisten. Menettelysäännökset ovat virkamiehiä ja viranhaltijoita koskevissa päätöksissä erityisen keskeisiä valitusmahdollisuuden takia. Koulutuksessa käsitellään myös oikeuskäytäntöä irtisanomisperusteista ja uudelleensijoittamisesta.

Koulutus kuuluu Julkisen palvelussuhteen juridiikka -koulutussarjaan, voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miten yhteistoimintamenettely hoidetaan oikein kollektiivivähennystilanteissa valtiolla ja kuntasektorilla?
– Virkamiesten ja työsuhteisten irtisanomissuoja – mitä eroja niissä on?
– Mitä on hyvä tietää virkamiesten ja työsuhteisten uudelleensijoittamisesta?
– Milloin takaisinottovelvoite voi tulla ajankohtaiseksi?
– Voiko palvelussuhteen päättää sopimuksella?

– valtionhallinnon palveluksessa oleville johtajille ja esihenkilöille
– kuntien palveluksessa oleville johtajille ja esihenkilöille
– hyvinvointialueiden johtajille ja esihenkilöille
– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– asianajajille
– työoikeusjuristeille

Koulutuksen osallistuja saa:
– Monipuolisen ja asiantuntevan 2 tunnin webinaarikoulutuksen kollektiivivähennyksistä julkisella sektorilla.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana webinaarin chatissa
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

09:00 Tervetuloa webinaariin!

09:05 Kollektiivivähennykset julkisella sektorilla
– Yhteistoimintamenettely kollektiivivähennystilanteissa valtiolla ja kuntasektorilla
– Virkamiesten ja työsuhteisten irtisanomissuoja – mitä eroja niissä on?
– Virkamiesten ja työsuhteisten uudelleensijoittaminen
– Takaisinottovelvoite
– Palvelussuhteen päättäminen sopimuksella

11:00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

28.2.2023, klo 09:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)