Maankäytön ajankohtaispäivä (1 pv)
Lakitieto , Rakentaminen

Maankäytön ajankohtaispäivä (1 pv)

24.11.2020, Webinaari , Webinaari 2 marraskuun, 2020 Sampo Korppoo

Maankäytön ajankohtaispäivä 2020: Maankäyttö- ja rakennuslain mittava uudistus on viimeistelyvaiheessa, Mikä muuttuu? Miten uudistukset vaikuttavat maanomistajiin ja rakennuttajiin? Muuttuvatko vastuut rakennushankkeissa? Entä miten kaavoituksen ilmastovaikutuksia tulisi arvioida?

Myös lunastuslaki uudistuu. Ajankohtaispäivässä käydään läpi lunastuksiin liittyvää tuoretta oikeuskäytäntöä ja lunastuslain uudistuksen tavoitteita ja tilannetta.

Maankäytön ajankohtaispäivässä pureudutaan lakiuudistuksiin, oikeustapauksiin ja ilmastonmuutoksen vaatimiin toimiin monipuolisen asiantuntijajoukon voimin. Päivän puheenjohtajana toimii MRL:n uudistuksen sidosryhmäfoorumin puheenjohtaja, talousoikeuden professori Ari Ekroos.

Ajankohtaispäivä on suunnattu maankäyttöasioiden parissa työskenteleville juristeille, virkamiehille ja asiantuntijoille sekä alan konsulteille.

Päivän aikana saat vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Maankäyttö- ja rakennuslaki uudistuu – mikä muuttuu maankäytössä ja rakentamisessa eri osapuolten näkökulmasta?
– Miten ilmastovaikutuksia arvioidaan ja huomioidaan kaavoitushankkeissa? Pitäisikö arviointia kehittää?
– Millaista oikeuskäytäntöä liityy lunastamiseen kunnan maapoliittisena keinona?
– Millä tavoin lunastamisen sääntely uudistuu?

8.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamupala

9.00 Tervetuloa Maankäytön ajankohtaispäivään!

9.10 Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus – uudistuksen tavoitteet ja tilanne

9.20 MRL:n rakentamiseen liittyvät muutokset

10.00 Kommenttipuheenvuoro: lainvalmistelijan näkökulma
Kirsi Martinkauppi, hallitusneuvos, ympäristöministeriö

10.15 Kommenttipuheenvuoro: kuka vastaa rakennushankkeesta?
Anu Kärkkäinen, johtaja, Elinkeinoasiat, Rakennusteollisuus RT/Talonrakennusteollisuus ry

10.30 Tauko

10.45 MRL:n maankäytön suunnittelua koskevat muutokset
Ari Ekroos, talousoikeuden professori, Aalto-yliopisto

11.35 Kommenttipuheenvuoro: miltä uudistus näyttää kuntien näkökulmasta?
Anne Jarva, kehittämispäällikkö, maankäyttö ja kaavoitus, Suomen Kuntaliitto ry

11.50 Kommenttipuheenvuoro: miten uudistukset vaikuttavat rakennuttajiin?
Kimmo Kurunmäki, johtaja, yhdyskunta ja infra, RAKLI ry

12.05 Keskustelua

12.15 Lounas

13.15 Miten ilmastovaikutuksia arvioidaan ja huomioidaan kaavoitushankkeissa?
Alustus: Antti Irjala, ympäristöneuvos, ympäristöministeriö

Paneelikeskustelu: Maankäytön suunnittelu ja ilmastotavoitteet
Panelisteina Antti Irjala, ympäristöneuvos, ympäristöministeriö; Tapani Veistola, erityisasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto; Anne Jarva, kehittämispäällikkö Kuntaliitto; Kimmo Kurunmäki, johtaja, RAKLI ry; Satu Räsänen, johtava asiantuntija, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK

14.25 Kahvitauko

14.45 Lunastaminen kunnan maapoliittisena keinona

Lunastusluvat ja lunastuskorvaukset – tuoretta oikeuskäytäntöä
Juha Sario, asianajaja, Asianajotoimisto Ympäristölaki Oy

Lunastuslaki uudistuu, mikä muuttuu?
Martti Häkkänen, yliopistonlehtori, oikeustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

15.45 Koonti ja loppukeskustelu

16.00 Ajankohtaispäivä päättyy

Verkossa

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kuukautta koulutuksen jälkeen.

tiistai 24.11.2020

2-5 osallistujaa: 490 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 390 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.