Oikeus vai velvollisuus sairauspoissaoloon? (1/2 pv)
Henkilöstöhallinto , HR Human Resources , Johtaminen ja esimiestaidot , Johtaminen ja esimiestyö , Lakitieto

Oikeus vai velvollisuus sairauspoissaoloon? (1/2 pv)

21.04.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 27 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Milloin työntekijällä on oikeus olla pois, entä oikeus sairausajan palkkaan? Miten työnantajan tulisi suhtautua työskentelyyn sairaana? Millaisia mahdollisuuksia on muokattuun, räätälöityyn ja ns. korvaavaan työhön sairausloman vaihtoehtona? Mitkä diagnoosit aiheuttavat käytännössä epäselvyyttä sairausajan palkasta päätettäessä? Miten työkyvyttömyyden kestoa voidaan ennustaa?

Koulutus syventyy sairauspoissaolojen juridiikkaan ja diagnooseihin käytännönläheisesti.

Koulutus on osa Terveydentila ja työkyky työsuhteessa: tietopaketti työpaikkojen arkeen -webinaarisarjaa. Voit osallistua koko sarjaan täältä.

– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
– esimiehille
– luottamusmiehille ja pääluottamusmiehille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
– työoikeuslakimiehille
– asianajajille, tuomareille
– työterveyshuollon ammattilaisille

Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Minna Pihlajamäki, LT, työterveyshuollon erikoislääkäri
Minna Pihlajamäki tutki väitöskirjassaan työterveyshuollossa käytettyjen kyselyjen ennustearvoa työkyvyttömyyteen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen ura työterveyden palveluiden kehittämisestä, johtamisesta sekä kouluttamisesta.

9.00 Tervetuloa webinaariin!

9.05 Juridinen kehikko: sairausajan palkanmaksu ja poissaolo-oikeus

9.45 Diagnoosit ja työkyvyttömyyden toteaminen – aiheuttaako diagnoosi työkyvyttömyyden?
– Diagnoosin vaikutus palkkaoikeuteen
– Diagnoosin merkintätapa ja todistuksen alkuperä
– Työkyvyttömyyden oikea kesto ja työkyvyttömyyden keston ennustaminen

10.30 Sairauslomaoikeuden väärinkäyttö
– Mitä palkallisella sairauslomalla saa tehdä?
– Hoito-ohjeiden merkitys?

11.00 Tauko

11.15 Työhön työkyvyttömyydestä huolimatta?
– Muokattu, räätälöity ja ns. korvaava työ sairausloman vaihtoehtona: mihin on velvollisuus, miten käytännössä toimitaan?
– Miten työnantajan tulisi suhtautua?

12.15 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

21.4.2022 klo 09:00-12:15

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 270 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)