Jari Parantainen: Palvelun tuotteistaminen (1 pv)
Innovaatiot ja tuotekehitys , Itsensä kehittäminen , Johtaminen ja esimiestaidot , Kehittäminen ja innovaatiot , Liiketoiminnan kehittäminen , Markkinointi ja viestintä , Myynti , Osto ja myynti , Osto- ja hankintatoimi , Toiminnan kehittäminen

järjestää nyt koulutuksen:

Jari Parantainen: Palvelun tuotteistaminen (1 pv)

17.03.2020, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 2 maaliskuun, 2020 Sampo Korppoo

Palvelun tuotteistaminen -koulutus tekee työstäsi mukavampaa.

Myös pomosi kiittää, kun keräät kassaan enemmän pätäkkää.

Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Kaoottinen sekoilu loppuu. Reklamaatioiden määrä romahtaa.

Mutta mikään arvokas ei koskaan synny itsestään. Tuotteistaminen muistuttaa laihduttamista: se on periaatteessa yksinkertaista, mutta käytännössä vaikeaa. Vaikeus ei ole tekninen, vaan poliittinen. Palvelun tuotteistaminen edellyttää usein kymmeniä vaikeita päätöksiä.

Tavoitteenasi on epätäydellinen tuotteistus
Lähes jokainen tuotteistusprojekti hyytyy joko tilapäisesti tai pysyvästi. Se johtuu aina samasta syystä: useimmat tuotteistajat ovat perfektionisteja. Koska vain täydellinen kelpaa, julkaisukelpoista tuotetta ei saada uunista ulos koskaan.

Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen kertoo, miten pilkot tuotteistusprojektisi hallittaviin osiin. Kun etenet järjestelmällisesti vaihe kerrallaan, lopulta tulos kelpaa myös firmasi perfektionisteille. Hankkeesi pääsee maaliin paljon todennäköisemmin kuin perinteisen musta tuntuu -huutokilpailun keinoin.

Palvelun tuotteistaminen -koulutuksessa kuulet Jarin konkreettiset tuotteistusohjeet napakaksi tiivistettynä. Saat lentävän lähdön. Pääset pian laskuttamaan insinööriesi työstä enemmän kate-euroja.

Kuulostavatko nämä oireet tutuilta?
– Ostajat eivät tajua insinööriesi teknokieltä
– Asiakas ei hahmota, miten palvelunne poikkeaa kilpailijoista
– Kukaan ei osaa kertoa palvelujenne hintoja
– Tarjousten turaaminen maksaa aivan järkyttävästi
– Projektien toimitusajat venyvät ja paukkuvat
– Hankkeiden hallitsematon räätälöinti painaa tuloksen pakkaselle
– Firmaltasi puuttuvat helposti ostettavat sisäänheittopaketit
– Markkinointi on tehotonta tussauttelua ilman konkreettisia palvelutuotteita

Kenelle Palvelun tuotteistaminen -koulutus sopii?
Jari Parantaisen tuotteistuskoulutus sopii erityisesti huipputekniikkaa tai asiantuntijapalveluja toimittavien b2b-yritysten ratkaisumyynnin ammattilaisille, projektitoimituksista vastaaville asiantuntijoille ja heidän esimiehilleen.
Onnellisen osallistujan titteli on tyypillisesti tekninen asiantuntija, projekti-insinööri, projektipäällikkö, tuotekehityspäällikkö, palvelupäällikkö, tuotepäällikkö, markkinointijohtaja, myyntijohtaja tai yksikön vetäjä.

Kenelle Palvelun tuotteistaminen -koulutus ei sovi?
Huonoimmat palautteet tästä koulutuksesta antavat yleensä ne osallistujat, joiden työnantaja (tai asiakas) toimii tiukasti viranomaisten säätelemällä alalla. Sellaisia ovat teleoperaattorit, apteekit, terveydenhuollon yritykset, pankit, vakuutusyhtiöt ja lakitoimistot.
Myös julkishallinnon parissa painivat sekä suurten keskusliikkeiden tavarantoimittajat ovat usein avun ulottumattomissa – ainakin omasta mielestään.
Palautteiden taustalla on ns. opittu avuttomuus. Osallistujat ovat vankasti sitä mieltä, etteivät he voi tehdä mitään toisin. Siksi he vain turhautuvat.

Taustalla satojen tuotteistusprojektien kokemukset
DI Jari Parantainen on tuotteistanut insinöörien ja muiden asiantuntijoiden palveluja yli 20 vuotta. Hänen vuonna 2007 ilmestynyt Tuotteistaminen-kirjansa on kestohitti. Siitä on myynnissä nykyisin jo seitsemäs painos.

– Suomen kokenein tuotteistaja
– Suomen eniten myyty tuotteistuskirja
– Yli tuhat tuotteistuskoulutusta
– Asiakkaina yli 300 yritystä
– Yli 200 tuotteistusprojektia
– 18 vuotta tuotteistajan töitä
– Suomen parhaaksi bisnesblogiksi valittu Pölli tästä

Takuu: Ei laulua, ei leikkiä
Tällä kurssilla et joudu vääntämään väkinäisiä ryhmätöitä tai pariharjoituksia. Vältät tylsät esittäytymiskierrokset ja nolot rentoutusharjoitukset. Koulutus siis sopii myös umpimielisille introverteille ja epäsosiaalisille nörteille.

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:30 Aloitus
11:00 – 11:15 Tauko
12:30 – 13:15 Lounas
14:15 – 14:30 Iltapäiväkahvi
15:30 Päivä päättyy

SISÄLTÖ:
Näin palvelun tuotteistaminen etenee käytännössä

1. Mistä koko tuotteistamisen idea on peräisin?
2. Mitä tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä?
3. Mitä hyötyä tuotteistamisesta on?
4. Mitä tekemistä tuotteistamisella on palvelumuotoilun kanssa?
5. Miten tuotteistaja raivaa ostamisen esteitä?
6. Mitkä ovat tuotteistamisen kolme päävaihetta?
7. Millaisia ovat tuotteistajan tyhmät kysymykset?
8. Mitkä ovat hittituotteen tunnusmerkit tuotteistajan kannalta?
9. Mitkä ovat hyvän tuotteistuksen lupausvaiheen kuusi tärkeintä osaa?
10. Mitkä ovat tuotteistajan tyypilliset virheet?
11. Kuinka tuotteistusprojekti kannattaa organisoida?
12. Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa käytännössä?

Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa

tiistai 17.3.2020

/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Ryhmäetuhinnat:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 597 euroa /hlö + alv 24 %.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.