Rakennusurakkasopimuksen ja YSE 1998 -ehtojen tulkinta (2 h)
Johtaminen ja esimiestaidot , Johtaminen ja esimiestyö , Lakitieto , Rakentaminen

Rakennusurakkasopimuksen ja YSE 1998 -ehtojen tulkinta (2 h)

29.09.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 15 syyskuun, 2021 Sampo Korppoo

Mitä pitää huomioida rakennusurakkasopimusta laadittaessa? Minkälaisia tulkintasääntöjä YSE 1998 -ehtoihin liittyy ja miten nämä suhtautuvat urakkasopimuksen tulkintasääntöihin? Miten vältät tulkinnalliset sudenkuopat ja ehkäiset mahdolliset riitatilanteet?
Urakkasopimus on rakennusurakan perusta ja selkäranka, ja iso osa rakennusurakoista syntyvistä riidoista johtuu sopimustulkinnallisista seikoista. Selkeä ja looginen sopimus säästää osapuolten resursseja, kun myöhemmin ei tarvitse käyttää aikaa epäselvyyksien selvittämiseen. Mutta mistä muualta tulkintaa voidaan johtaa? Mitä jos urakkasopimus on ristiriidassa muun tulkintamateriaalin kanssa?

Rakennusurakan yleiset sopimusehdot eli YSE 1998 -ehdot ovat edelleen laajalti käytössä erilaisissa rakennusurakoissa. Vakioehdot tuovat sopimuksen tulkintaan omanlaisiansa piirteitä, mutta ehdoista voi myös syntyä tulkintaongelmia ja -riitoja. Tässä koulutuksessa saat käytännönläheisiä ratkaisuja urakkasopimuskokonaisuuden tulkintaan. Koulutuksessa käydään esimerkkien avulla läpi niin urakkasopimusten kuin YSE 1998 -ehtojen yleisimpiä tulkintasääntöjä ja -ongelmia.

Tämä webinaari on osa Rakennusjuridiikan webinaarisarjaa, osallistu koko sarjaan täällä.

– Asianajajille ja muille juristeille
– Rakennuttajille
– Urakoitsijoille
– Rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– Rakennusalan konsulteille

Juha Ryynänen
, AA, VT, OTT, KTL, Asianajotoimisto Juha Ryynänen Oy
Juha Ryynänen väitteli Helsingin yliopistosta oikeustieteen tohtoriksi vuonna 2016. Väitöskirja ”Urakkasopimuksen muutokset” käsittelee lisä- ja muutostöihin sekä urakka-ajan pidentämiseen liittyviä kysymyksiä erityisesti Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen YSE 1998:n yhteydessä. Ryynänen konsultoi rakennusliikkeitä, suunnittelutoimistoja sekä yksityisiä että julkisia rakennuttajia rakennushankkeiden eri vaiheissa. Ryynänen toimii asiamiehenä ja välimiehenä rakentamiseen liittyvissä oikeudenkäynneissä.

Karri Kivioja, vastaava lakimies, Talonrakennusteollisuus ry
Karri Kivioja toimii Talonrakennusteollisuus ry:ssä sopimusjuridiikasta vastaavana lakimiehenä. Työssään hän vastaa muun muassa YSE 1998 -ehtoihin liittyvistä tulkinnoista sekä uusien toteutusmuotojen sopimuksellisesta kehittämisestä. Kivioja toimii esimerkiksi Rakennustietosäätiön allianssisopimuksia, elinkaarisopimuksia ja PPP-sopimuksia laativissa toimikunnissa. Aiemmalla työurallaan Kivioja on toiminut asianajajana urakkariitoihin ja muuhun rakennusalan juridiikkaan erikoistuen.

8.45 Webinaariympäristö aukeaa

9.00 Tervetuloa Editan koulutukseen!

9.00 Rakennusurakkasopimuksen tulkinta ja YSE 1998 -ehdot

– Urakkasopimuksen tulkinta ja ongelmakohdat
– YSE 1998 -ehtojen tulkintaongelmat ja niiden ratkominen
Juha Ryynänen, AA, VT, OTT, KTL, Asianajotoimisto Juha Ryynänen Oy

10.15 Käytännön esimerkkejä YSE 1998 -ehtojen tulkinnasta

Karri Kivioja, vastaava lakimies, Talonrakennusteollisuus ry

11.15 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

29.09.2021 klo 09:00-11:15

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)