Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus (2 pv)
Lakitieto

Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus (2 pv)

29.08.-05.09.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 16 toukokuun, 2022 Sampo Korppoo

Seksuaalirikoksia koskevan rikoslain 20 luvun kokonaisuudistus tehdään kahden vuosikymmenen jälkeen. Mitkä ovat keskeisimmät muutokset? Mikä muuttuu aikuisiin kohdistuvien seksuaalirikosten kohdalla? Mitkä ovat uudistuksen pääkohdat lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa?

Seksuaalirikoslainsäädännön uudistamista koskevan lain on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2023. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa henkilön seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja henkilökohtaisen koskemattomuuden suojaa. Hallituksen esityksen mukaan lakimuutoksia on tulossa sekä aikuisiin että lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten osalta.

Tässä kaksiosaisessa webinaarisarjassa perehdytään uudistuksen pääkohtiin korkeimman oikeuden oikeusneuvos Timo Ojalan, rikoskomisario Saara Asmundelan, Raiskauskriisikeskus Tukinaisen lakimies Riitta Silverin ja oikeuspsykologian dosentti Julia Korkmanin johdolla. Tule perehtymään lakiuudistukseen seksuaalirikoksia monipuolisesti tarkastelevan asiantuntijajoukon kanssa!

Webinaarisarjan osa tarjoaa sinulle vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Miten raiskausta koskeva sääntely muuttuu?
– Mitä tarkoitetaan vapaaehtoisuuden puuttumisella?
– Miten vapaaehtoisuuden puuttuminen vaikuttaa esitutkintaan poliisin näkökulmasta?
– Mitä käsittävät uudet rikosnimikkeet: seksuaalinen kajoaminen ja törkeä seksuaalinen kajoaminen?
– Miten seksuaalisen ahdistelun rangaistavuus laajenee?
– Mitä seksuaalisen kuvan luvatonta levittämistä koskeva säännös kattaa?
– Miten sukupuoliyhteyden määritelmä muuttuu?
– Miten lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset erotetaan aikuisiin kohdistuvista rikoksista?
– Miten lasten koskemattomuuden ja häiriöttömän kehityksen suojaa vahvistetaan uusilla rikosnimikkeillä?
– Miten arvioida tekojen haitallisuutta lapsen kannalta?
– Tekijän ja lapsen välinen ikäero – milloin ikäero on suuri?
– Nuorten keskinäiset tilanteet – milloin tulisi puuttua rikosoikeuden keinoin?

– rikosasianajajille
– seksuaalirikosten parissa työskenteleville lakimiehille
– rikosten uhrien tukena toimivien yhdistysten lakimiehille
– poliiseille ja poliisihallinnossa työskenteleville
– lastensuojelun asiantuntijoille

Timo Ojala
, oikeusneuvos, korkein oikeus
Timo Ojala aikaisemmin toiminut hovioikeudenneuvoksena Helsingin hovioikeudessa sekä esittelijänä korkeimmassa oikeudessa ja hovioikeudessa. Ojala on käsitellyt seksuaalirikoksia eri tuomioistuimissa noin 20 vuoden ajan ja tämän lisäksi kirjoittanut seksuaalirikoksia käsitteleviä kirjoja.

Saara Asmundela, Rikoskomisari, Sisä-Suomen poliisilaitos
Saara Asmundela toimii tutkinnanjohtajana Sisä-Suomen poliisilaitoksella virkapaikkanaan Jyväskylä. Hänen päävastuualueenaan on lapsiin kohdistuneiden rikosten tutkinta. Hän on toiminut lähisuhdeväkivalta- ja seksuaalirikosten tutkinnassa kymmenen vuoden ajan.

Riitta Silver, lakimies, Raiskauskriisikeskus Tukinainen
Riitta Silver on toiminut yli 20 vuoden ajan Tukinainen ry:n oikeudellisesta työstä vastaavana lakimiehenä. Työtehtävissään Raiskauskriisikeskus Tukinaisessa hän kohtaa päivittäin seksuaalirikosten uhreja ja heidän läheisiään. Työhön kuuluvat myös edunvalvonta- ja koulutustehtävät sekä kehittämispäällikkönä erilaisten hankkeiden esimiestyö. Hän on oikeustieteen lisensiaatti, varatuomari ja luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja.

Webinaarisarja koostuu seuraavista osista:

Uudet seksuaalirikossäännökset: aikuisiin kohdistuvat seksuaalirikokset 29.8.
Uudet seksuaalirikossäännökset: lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset 5.9.

Voit ilmoittautua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus järjestetään verkossa

29.8.2022, 5.9.2022 klo 09:00-12:15

2-5 osallistujaa: 450 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 400 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)