Syrjintä ja tasapuolinen kohtelu palvelussuhteessa (2 h)
Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Syrjintä ja tasapuolinen kohtelu palvelussuhteessa (2 h)

14.02.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 18 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Mitä palvelussuhteeseen rekrytoitaessa tulee huomioida, jotta varmistetaan syrjimättömyys? Millaisissa tapauksissa on katsottu, että työnantaja on palvelusuhteen aikana syyllistynyt kiellettyyn syrjintään? Miten toteuttaa palvelussuhteen ehtojen harmonisointi muutostilanteissa?

Työnantajaa velvoittaa syrjinnän kielto koko palvelussuhteen ajan, rekrytoinnista työsuhteen päättymiseen saakka. Rekrytoinnissa virkaa täyttävällä viranomaisella on laaja harkintavalta, mutta rekrytoijan on hyvä hahmottaa virantäyttöä säätelevien lakien vaatimukset ja harkintavallan rajat. Päänvaivaa rekrytoijalle saattavat aiheuttaa muun muassa rekrytointi-ilmoituksen laatiminen, hakijoiden ansioiden vertailu ja mahdollisuus painottaa valinnassa tiettyjä ansioita.

Tavallisimpia syrjintäepäilyjä palvelussuhteen aikana ovat terveydentilaan perustuvat syrjintäkokemukset. Haastavia ovat tilanteet, joissa työnantaja on päättänyt palvelussuhteen ja työntekijä kokee tämän johtuneen sairauspoissaoloista tai epäkohtien esille tuomisesta. Syrjintäolettaman syntyessä työnantajalle tulee todistustaakka, ja työnantajan tulee osoittaa ettei se ole rikkonut syrjinnän kieltoa. Ajankohtainen ja haastava kysymys on palvelussuhteen ehtojen harmonisointi muutostilanteessa. Miten palvelussuhteen ehtojen harmonisointi tulisi toteuttaa ja missä ajassa?

Koulutuksessa työoikeuden arvostetut ammattilaiset Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, ja Suvi Knaapila, asianajaja, osakas (Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy) pureutuvat syrjinnän ja tasapuolisen kohtelun kiperiin kysymyksiin palvelussuhteeseen otettaessa ja sen aikana.

Koulutus kuuluu Julkisen palvelussuhteen juridiikka -koulutussarjaan, voit osallistua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä tulee huomioida rekrytointipäätöksiä tehtäessä, jotta varmistetaan syrjimättömyys?
– Tuleeko virkaan valita aina kokenein hakija?
– Miten ansiovertailu tehdään riittävällä tavalla?
– Mikä on sallittua erilaista kohtelua työssä ja työhön otettaessa?
– Mitkä ovat syrjinnän kiellon ulottuvuudet palvelussuhteen aikana?
– Millaisia rajoituksia tasapuolisen kohtelun vaatimus asettaa työnantajan päätösvallalle?
– Miten toteutetaan palvelussuhteen ehtojen harmonisointi muutostilanteissa?
– Oikeuskäytäntöä syrjinnästä ja tasapuolisesta kohtelusta.

– valtionhallinnon palveluksessa oleville johtajille ja esihenkilöille
– kuntien palveluksessa oleville johtajille ja esihenkilöille
– hyvinvointialueiden johtajille ja esihenkilöille
– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– asianajajille
– työoikeusjuristeille

Koulutuksen osallistuja saa:
– Monipuolisen ja ajankohtaisiin haasteisiin pureutuvan 2 tunnin webinaarikoulutuksen syrjinnän ja tasapuolisen kohtelun kysymyksistä palvelussuhteessa.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana webinaarin chatissa
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Kouluttajat:
Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

09:00 Tervetuloa webinaariin!

09:05 Syrjintä ja tasapuolinen kohtelu palvelussuhteessa

Palvelussuhteeseen rekrytointi:
– Miten ansiovertailu tehdään riittävällä tavalla?

– Syrjinnän kiellon ulottuvuuden palvelussuhteen aikana
– Palvelussuhteen ehtojen harmonisointi muutostilanteessa
– Oikeuskäytäntöä syrjinnästä ja tasapuolisesta kohtelusta

11:00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

14.2.2023, klo 09:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)