Tilaajan suunnitteluvastuu (2 h)
Johtaminen ja esimiestaidot , Johtaminen ja esimiestyö , Lakitieto , Rakentaminen

Tilaajan suunnitteluvastuu (2 h)

04.11.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Mitä tilaajan suunnitteluvastuu pitää sisällään ja millaisia vastuita myötävaikutusvelvollisuuden laiminlyöntiin liittyy? Missä määrin urakoitsijan tulee havaita suunnitelmissa olevia ristiriitoja tai puutteita?

Rakennusurakka perustuu tiettyihin lähtötietoihin ja suunnitelmiin. Tyypillisesti suunnitteluvastuu kuuluu tilaajalle, jonka suunnitelmat ja selvitykset toimivat lähtökohtana rakennushankkeen toteuttamiselle. Aina kaikkea suunnittelutyötä ei kuitenkaan saada valmiiksi urakkasopimuksen tekohetkellä, vaan toteutuksen suunnittelua jatketaan hankkeen eri vaiheissa.

Tämä koulutus auttaa kiinnittämään huomiota tärkeimpiin tilaajan velvoitteisiin ja selventää rakennusurakkasopimukseen kuuluvien suoritusten ja lisä- ja muutostöiden eroa. Aihetta käydään myös läpi rakennusurakan yleisten YSE 1998 -ehtojen näkökulmasta. Koulutus antaa konkreettisia työkaluja tilaajan suunnitteluvastuuseen liittyvien tulkintakysymysten ratkaisemiseksi.

Koulutuksen jälkeen osaat vastata seuraaviin kysymyksiin:
– Miten tilaajan suunnitteluvastuu vaikuttaa sopimuksen mukaiseen työtulokseen?
– Mitä YSE-ehtojen 8 §:n mukainen tilaajan myötävaikutusvelvollisuus pitää sisällään ja millaisia vastuita velvollisuuden laiminlyöntiin liittyy?
– Miten YSE 8 §:n mukaisia vahingonkorvausvaatimuksia ja lisäaikavaatimuksia arvioidaan?
– Mikä on suunnitelma-aikataulun merkitys ja miten suunnitelmapuutteista tulee reklamoida?
– Missä määrin urakoitsijan tulee havaita suunnitelmien ristiriitoja tai puutteita ja miten urakoitsijalle voi siirtyä osavastuu suunnitelmien puutteista?

Tämä webinaari on osa Rakennusjuridiikan webinaarisarjaa, osallistu koko sarjaan täällä.

– Asianajajille ja muille juristeille
– Rakennuttajille
– Urakoitsijoille
– Rakennusyritysten työnjohdolle ja johtohenkilöille
– Rakennusalan konsulteille

Ville Laine
, asianajaja, osakas, OTL, Properta Asianajotoimisto Oy

Asianajaja Ville Laineella on yli 15 vuoden kokemus rakennushankkeiden sopimusasioista ja rakennushankkeisiin liittyvästä riidanratkaisusta. Tyypillisesti Ville avustaa sekä tilaajia että urakoitsijoita erilaisissa virheisiin, viivästyksiin sekä lisä- ja muutostöihin liittyvissä urakkariidoissa tai konsulttitoiminnan yleisiin sopimusehtoihin (KSE) liittyvissä riitatilanteissa. Ville on julkaissut useita alaansa liittyviä teoksia ja artikkeleita sekä luennoi säännöllisesti eri järjestöjen tilaisuuksissa.

Johan Appelqvist, toimitusjohtaja, pääkonsultti, Byggnadsekonomi Oy

8.50 Webinaariympäristö avautuu

9.00 Tervetuloa Editan koulutukseen!

9.00 Tilaajan suunnitteluvastuu ja myötävaikutusvelvollisuus

Asianajaja, osakas Ville Laine, Properta Asianajotoimisto Oy

10.20 3D-mallintaminen suunnitelmapuutteisiin liittyvien riitojen ratkaisussa

Toimitusjohtaja, pääkonsultti Johan Appelqvist, Byggnadsekonomi Oy

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

04.11.2021 klo 09:00-11:00

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)