Työntekijän lomat ja vapaat (1/2 pv)
Lakitieto , Toiminnan kehittäminen

Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työntekijän lomat ja vapaat (1/2 pv)

22.11.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Mitä HR:n ja esihenkilöiden tulee tietää vuosilomien ja poissaolojen reunaehdoista? Miten lomien ja poissaolojen ajankohdat sumplitaan oikein, ja kuka niistä päättää? Mitkä poissaolot ovat lähtökohtaisesti palkallisia ja mitkä palkattomia? Miten poissaolot vaikuttavat työsuhteen voimassaoloon ja työntekijän oikeuteen palata aikaisempiin tehtäviinsä?

Henkilöstön lomien ja vapaiden suunnittelu sekä järjestely ovat tärkeä osa HR:n ja esihenkilöiden työtä. Huolimaton tai epätasapuolinen kohtelu aiheuttaa nopeasti eripuraa työyhteisössä. Lomien ja vapaiden sujuva organisoiminen edellyttää erityyppisten poissaolojen juridisten reunaehtojen tuntemista ja niiden oikeanlaista soveltamista.

Tässä tehokkaassa webinaarikoulutuksessa otamme yleiskatsauksen erityyppisiin poissaoloihin sekä pureudumme myös lomien ja vapaiden erityiskysymyksiin työoikeuden kokeneiden asiantuntijoiden Kristiina Riipisen, Senior Attorney, (Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy) ja Anu-Tuija Lehto, Varatuomari, LL.M. Atl (SAK) johdolla.

Koulutus kuuluu Sairauspoissaolot, lomat ja vapaat – juridiikka ja käytäntö -koulutussarjaan. Voit osallistua tähän yksittäiseen webinaarikoulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

Koulutuksessa käymme läpi mm. seuraavia poissaoloja:
– Vuosilomat
– Perhevapaat
– Opintovapaat
– Vuorotteluvapaat
– Maanpuolustusvelvollisuus
– Työtaistelut
– Pekkaspäivät / työajan lyhennysvapaat
– Muut, esim. sopimuksiin perustuvat vapaat

– Esihenkilöille
– Henkilöstöjohtajille
– Henkilöstöpäällikköille
– HR-asiantuntijoille
– Palkkahallinnon asiantuntijoille
– Työoikeusjuristeille
– Henkilöstöjuristeille
– Työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille

Kouluttajat
Kristiina Riipinen
, asianajaja, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Kristiina työskentelee asianajajana Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikassa. Kristiina neuvoo asiakkaita monialaisesti erilaisissa työoikeuteen liittyvissä toimeksiannoissa. Kristiinalla on lisäksi yli 10 vuoden kokemus työoikeuteen liittyvien oikeudenkäyntien hoitamisesta.

Anu-Tuija Lehto, Varatuomari, LL.M. Atl, SAK
Anu-Tuija Lehdolla on yli 30 vuoden kokemus työlainsäädännöstä. Tänä aikana hän on osallistunut työntekijäpuolen edustajana muun muassa lainsäädännön valmisteluun. Työtuomioistuimen jäsen hän on ollut 20 vuotta.

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Yleiskatsaus eri poissaoloihin sekä niihin liittyviin juridisiin kysymyksiin
– Vuosilomat
– Perhevapaat
– Opintovapaat
– Vuorotteluvapaat
– Maanpuolustusvelvollisuus
– Työtaistelut
– Pekkaspäivät / työajan lyhennysvapaat
– Muut, esim. sopimuksiin perustuvat vapaat
– Kuka määrää poissaolosta ja sen ajankohdasta?
– Onko poissaolo palkatonta vai palkallista?
– Miten poissaolo vaikuttaa (vai vaikuttaako) työsuhteen voimassaoloon ja työntekijän oikeuteen palata työhön?
– Muita mahdollisia huomioitavia seikkoja?

10.50 Tauko

11.00 Vuosilomien juridiset kysymykset

11.30 Tilanteet, joissa on kaksi erityyppistä poissaoloa päällekkäin

11.45 Q & A -osuus
– Etukäteen esitettyjen kysymysten läpikäynti.

12.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

22.11.2023, klo 09:00-12:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 260 euroa + alv 24 % / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)