Uusi arkistolaki 2024 (3 h)
Lakitieto

Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

Uusi arkistolaki 2024 (3 h)

16.05.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 22 maaliskuun, 2023 Sampo Korppoo

Uusi arkistolaki on tulossa vuonna 2024. Mitä ehdotetaan muutettavaksi arkistolain ja Kansallisarkistoa koskevassa lainsäädännössä?

Arkistolakia yhdenmukaistetaan tiedonhallintalain tultua voimaan mm. keskeisiä määritelmien osalta esim. metatiedot, arkistotoimi, asiakirja ja arkistotoimija. Uusi lainsäädäntö koskee mm. arkistotoimea ja sen järjestämistä, asiakirjojen laatimista, säilyttämistä ja käyttöä.

Julkisen hallinnon tiedonhallinta- ja tietosuojalainsäädäntö on muuttunut, ja sähköisen arkistoinnin vaatimukset taustalla. Mitä ovat sähköisen arkistoinnin käyttömahdollisuudet ja edellytyksistä koko julkishallinnossa? Sähke2 määräys on päättynyt ja säilytystietojärjes-telmien sertifioinnit eivät jatku Kansallisarkiston toimesta, mitä tilalla? Vaatimuksia tulossa lisää myös osaamisen osalta – tule oppimaan lisää!

Tule kuuntelemaan aikataulutus tulossa olevalle uudelle arkistolaille ja opi lisää!

Tieto- ja teknologia-arkkitehti, Jarkko Koivuniemi, Suomen Ammattipuhujat / Mediabot Oy
Jarkon tausta on vahvasti teknologiassa ja koulutuksessa. Hän on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut erikokoisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä on monialaosaaja mm. yritysarkkitehtuurin puolella, tietoturva ja -suoja-asiantuntijuudessa. Jarkolla on yli 20 vuoden kokemus toimitusjohtajuudesta ja teknologiasta, kumppaneinaan mm. Microsoft ja Adobe.

Jarkko omin sanoin pitää uusista toimintamalleista ja teknologian tuomista innovaatioista, mutta ihmiset ja yleisö ensin. Yrittäjä isolla yyllä. Intohimona erityisesti golf, amerikkalainen jalkapallo, perhe ja kokkaus.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:
• Johdanto, taustaa ja arkistolain esiselvitys
• Luonnos arkistolain ja kansallisarkistosta annetun lain muuttamisesta
• Uuden arkistolain tausta ja tiedonhallintalaki
• Arkistolain nykytila
• Uuden arkistolain tavoitteet ja keskeiset vaikutukset
o Käsitteet ja terminologia
o Sähke2 päättynyt, mitä tilalla?
o Sertifioidut arkistointijärjestelmät

• Arvonmääritys ja seulonta
• Sähköisen arkistoinnin järjestäminen ja nykytila
• Analogisten ja syntysähköisten asiakirjojen siirtäminen
• Arkistoaineistojen käyttöön antaminen ja käyttörajoitukset
• Tietosuoja lainsäädännön vaikutukset
• Aikataulu
• Havaintoja lausuntokierrokselta
• Muutoksia matkanvarrelta kohti uutta lakia
• Keskustelu

Etäkoulutus

16.5.2023, klo 9:00-12:00

/hlö + alv 24 %. Koulutus ja materiaalit sisältyvät hintaan.

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.