Vaikuta tai kuole (1 pv)
Johtaminen ja esimiestyö , Liiketoiminnan kehittäminen , Markkinointi ja viestintä

Retoriikan kesäkoulu järjestää nyt koulutuksen:

Vaikuta tai kuole (1 pv)

07.06.2019, Hämeenlinnan Verkatehdas, Hämeenlinna Paasikiventie 2, Hämeenlinna 4 huhtikuun, 2019 Sampo Korppoo

Jos viestisi ei vakuuta ja vaikuta, ei hyödytä vaikka toitottaisit sitä megafonilla. Jos taas viestit vaikuttavasti, sinun ei tarvitse etsiä yleisöä vaan sinua halutaan kuunnella mielellään. Tämä pätee niin työpaikkoihin kuin politiikkaan, niin yrityselämään kuin kansalaistoimintaankin.

Retoriikan kesäkoulussa pureudutaan vaikuttamisen taitoihin monesta eri näkökulmasta. Miten sanat ja puheet vaikuttavat? Miten aivomme tulkitsee viestejä ja minkälaisia reaktioita ne synnyttävät? Mikä on vaikuttavan viestin resepti? Jos haluat vakuuttaa yleisösi ja muuttaa maailmaa, tarvitset vastauksia näihin kysymyksiin.

Seminaarin pääpuhujiksi saapuvat neurotieteilijä Tali Sharot, maailman tunnetuimpiin tutkiviin journalisteihin lukeutuva Luke Harding sekä hollantilainen karismakouluttaja Pacelle van Goethem

– johtajat
– viestinnän ammattilaiset
– markkinoinnin ammattilaiset
– mainonnan ammattilaiset
– virkamiehet
– edunvalvonnan ammattilaiset
– konsultit
– yrittäjät

Puhujat:

Tali Sharot, neurotieteilijä

Tali Sharot on kansainvälisesti tunnettu ja palkittu neurotieteilijä. Hän on kognitiivisten neurotieteiden apulaisprofessori University College London -yliopistossa, Affective Brain Lab -tutkimusryhmän johtaja ja vieraileva professori MIT:ssa. Sharot’n tutkimuksissa yhdistyvät neurotiede, käyttäytymistaloustiede ja psykologia. Niistä avautuu mielenkiintoisia näköaloja siihen, miten tunteet vaikuttavat ihmisten uskomuksiin, valintoihin ja sosiaalisiin suhteisiin.

Suurelle yleisölle Sharot on kirjoittanut kaksi kirjaa: The Optimism Bias ja The Influential Mind. Jälkimmäinen kirja käsittelee sitä, mitkä ovat aivojen kannalta tehokkaimmat keinot saada ihmiset omaksumaan uusia ajatuksia (ja hylkäämään vanhoja).

Sharotin asiantuntemusta ovat käyttäneet monet mediat kuten CNN, MSNBC, The Science Channel ja BBC. Hän on ollut jo vuosien ajan erittäin suosittu puhuja; Sharot’n vuonna 2012 pitämä TED Talk -puhe on katsottu yli kaksi miljoonaa kertaa.

Luke Harding, tutkiva journalisti

Luke Harding on Guardian-lehden toimittaja ja tuottelias tietokirjailija. Hän on yksi maailman tunnetuimpia tutkivia journalisteja. Toimittajan työssään hän on raportoinut niin Delhistä, Berliinistä kuin Moskovastakin ja kirjoittanut juttuja Afghanistanin, Irakin, Libyan ja Syyrian sotatantereilta. Vuosina 2007-2011 Harding toimi Guardianin Moskovan toimiston johtajana, mutta isäntämaa Venäjä karkotti hänet helmikuussa 2011. Tapaus oli ensimmäinen laatuaan kylmän sodan jälkeen.

Moskovan vuodet ja siellä koettu ovat koulineet Hardingista Venäjä-tuntijan. Hänen uusin kirjansa Salajuoni (Into Kustannus 2017, engl. Collusion), selvittelee juurta jaksain Donald Trumpin vuosikymmeniä kestäneitä suhteita Venäjälle ja kytkee nämä havainnot USA:n presidentinvaaleihin.

Kirjassa syvennytään brittiläisen ex-agentti Christopher Steelen kuuluisaan raporttiin, josta paljastuu tietoja rahavirroista, kiinteistökaupoista, Miss Universum -kilpailusta, Venäjän mafiasta, rahanpesusta, tietomurroista ja vakoilusta.

Aiemmin Harding on kirjoittanut kirjoja myrkytetystä venäläisestä agentista Alexander Litvinenkosta, Edward Snowdenista ja kokemuksistaan Venäjän tiedustelupalvelujen painostuksesta.

Pacelle van Goethem, karismaguru

Pacelle van Goethem on hollantilainen kouluttaja, tutkija ja palkittu puhuja. Hän on maansa kysytyimpiä vaikuttamisviestinnän luennoitsijoita ja puhuu säännöllisesti seminaareissa eri puolilla Eurooppaa. Van Goethem on kouluttanut vaikuttamistaitoja maansa johtaville poliittisille päättäjille ja yritysjohtajille.

Alkuperäiseltä koulutukseltaan van Goethem on puheterapeutti, mutta on sittemmin erikoistunut psykologiaan ja joukkoviestintään. Hänen luentonsa karismasta ja vaikuttamisesta pohjautuvat havaintoihin, joita hän teki osallistuessaan Nijmegenin Radbour-yliopiston ja Groningenin yliopiston lääketieteen keskuksen tutkimusprojekteihin.

8.45 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.30 Retoriikan kesäkoulun avaus

9.45 The logic of charisma: Cracking the magical code & tactics of world leaders
Pacelle van Goethem

10.30 Miten ääni vaikuttaa viestiisi?
Lauri Domnick

11.30 Lounas

12.45 Kuinka jokainen voi osallistua tulevaisuuden rakentamiseen?
Timo Honkela

13.30 Collusion – secret meetings, dirty money and how Russia helped Donald Trump win
Luke Harding

14.15 Kahvi

14.45 Empatia, vuorovaikutus, ja ihmiskeskeinen työn tulevaisuus
Katri Saarikivi

15.30 The Influential Mind
Tali Sharot

16.15 Retoriikan kesäkoulun lopetus

Hämeenlinnan Verkatehdas, Paasikiventie 2, Hämeenlinna

perjantai 07.06.2019

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa ilmoittautumisensa 21 päivän aikana ilmoittautumispäivästä alkaen. Perumisesta ei koidu asiakkaalle kuluja. Peruminen tulee ilmoittaa aina sähköpostitse. Perumiseksi ei katsota osallistumismaksun jättämistä maksamatta. Lisäehto: Peruutuksia ei oteta vastaan enää silloin, kun tapahtumaan on aikaa 30 päivää tai vähemmän.

Osallistumismaksun suorittamisen jälkeen osallistumisoikeuden saa kuluitta siirtää toiselle henkilölle. Siirtämisestä tulee ilmoittaa sähköpostilla. Osallistujaa ei voi vaihtaa enää silloin, kun tapahtumaan on aikaa 7 päivää tai vähemmän.

Pidätämme oikeuden siirtää tilaisuutta siitä riippumattomista yllättävistä ja pakottavista syistä. Myös samanlaisista syistä johtuvat yksittäiset muutokset puhujalistassa ja seminaarin aikataulussa ovat mahdollisia.