Whistleblowing ja työsuhdeasiat käytännössä (2 h)
Henkilöstöhallinto , HR Human Resources , Johtaminen ja esimiestaidot , Johtaminen ja esimiestyö , Lakitieto

Whistleblowing ja työsuhdeasiat käytännössä (2 h)

05.10.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 23 toukokuun, 2022 Sampo Korppoo

Mitä työnantajan tulee ottaa huomioon ilmoittajansuojan toteuttamiseksi mm. henkilötietojen salassapidon ja vastatoimien kiellon osalta? Mitä seuraa perusteettoman ilmoituksen tekemisestä?

Whistleblower-direktiivi velvoittaa yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioita perustamaan sisäisen ilmoituskanavan ja luomaan niihin liittyvät menettelyt. Koulutuksessa keskitytään käsittelemään ilmoituskanavaan liittyviä haastavia kohtia ennen kaikkea työoikeudellisesta näkökulmasta. Mistä asioista työnantajan tulee huolehtia ilmoituskanavaa perustettaessa ja ilmoituksia käsiteltäessä? Entä mitä tapahtuu, kun ilmoituksen käsittely päätetään?

Koulutuksessa työoikeuden asiantuntijat Suvi Knaapila ja Mika Kärkkäinen Asianajotoimisto Dittmar & Indreniukselta vastaavat mm. seuraaviin kysymyksiin:

– Mitä työnantajan kannattaa ottaa huomioon ilmoittajansuojan toteuttamiseksi?
– Miten ilmoituskanavan perustamiseen liittyvä yt-velvoite tulee toteuttaa?
– Miten työsuhdeseuraamukset määritetään tutkinnan päättyessä?
– Mitä kannattaa ottaa huomioon, jos tutkinnan päätteeksi epäillään rikosta?
– Mitä seuraa perusteettoman ilmoituksen tekemisestä?

Koulutus kuuluu Ajankohtaista työoikeudessa: uudistuva lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö -webinaarisarjaan. Osallistu edullisesti koko sarjaan tai valitse webinaareista itseäsi kiinnostavat.

– HR-johto, -päälliköt, -asiantuntijat
– esimiehet
– henkilöstölakimiehet, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijat ja lakimiehet, työoikeuslakimiehet

Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi Knaapila on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika Kärkkäinen on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.00 Whistleblowing ja työsuhdeasiat käytännössä

1.Uusi ilmoittajansuojelulainsäädäntö pähkinänkuoressa
2. Ilmoituskanavan perustamiseen liittyvä yt-velvoite
3. Ilmoittajansuoja
– vastatoimien kielto
– salassapito
– vastuuvapaus
– seuraamukset rikkomuksista

4. Entä jos ilmoittaja ei saa suojaa ilmoittajansuojelulain mukaan?5. Työsuhdeseuraamusten määrittäminen tutkinnan päättyessä
6. Ilmoituksen kohteen oikeussuoja
7. Seuraamukset perusteettomasta ilmoituksesta

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

5.10.2022 klo 13:00-15:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)