Uudistuva jätelainsäädäntö ja tuottajavastuusopimus (2 h)
Lakitieto , Ympäristö

Uudistuva jätelainsäädäntö ja tuottajavastuusopimus (2 h)

27.04.2022, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 27 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Jätelaki uudistui kesällä 2021. Seuraavaksi jätelakia täsmennetään asetuksilla, jotka koskevat muun muassa pakkausjätteitä, tiettyjen jätelajien kierrätystä ja ympäristövaikutusten arviointia. Tavoitteena on osana EU:n jätesäädöspaketin kansallista täytäntöönpanoa ja siihen liittyvää jätelainsäädännön uudistusta vahvistaa kiertotaloutta Suomessa sekä tehostaa jätehierarkian noudattamista ja lisätä materiaalien resurssitehokasta käyttöä sekä kierrätystä.

Tässä webinaarissa jätelainsäädännön tulevia uudistuksia sekä jätealan vastuunjaon ja toimintamallien täsmentämistä. Koulutuksen sisältö täsmentyy alkuvuodesta 2022.

Koulutus kuuluu Ympäristöoikeuden webinaarisarjaan. Voit osallistua tähän yksittäiseen koulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

Kaikille ympäristöoikeuden ja jätelainsäädännön parissa työskenteleville asiantuntijoille, juristeille, konsulteille ja johtajille.

Jussi Kauppila
, hallitussihteeri, ympäristöministeriö
OTT Jussi Kauppila työskentelee hallitussihteerinä ympäristöministeriössä. Hän on ollut valmistelemassa kansallista jätelainsäädäntöä.

Kari Marttinen, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy
Kari Marttinen on yksi maan johtavista ympäristöoikeuden osaajista. Hänen erikoisosaamistana ovat suurten teollisuus- ja infrastruktuurihankkeiden monimutkaiset lupa- ja muutoksenhakumenettelyt sekä maankäytön suunnittelun prosessit. Myös vanhojen teollisuusalueiden pilaantumisvastuut ja niihin liittyvät riidat kuuluvat Marttisen erityisosaamiseen. Hänellä on pitkäaikainen ja monipuolinen kokemus luonnonsuojelun ja infrahankkeiden välisten konfliktien ratkaisemisessa.

Juha-Heikki Tanskanen, toimitusjohtaja, Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy
TkT Juha-Heikki Tanskanen on Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n toimitusjohtaja. Hänellä on laaja kokemus jäte- ja kierrätysliiketoiminnasta sekä alan tutkimuksesta. Hän on toiminut aiemmin toimitusjohtajana kuntien omistamassa jätehuoltoyhtiössä ja tutkimuspäällikkönä Suomen ympäristökeskuksessa.

Tarkempi ohjelma julkaistaan myöhemmin

Koulutus järjestetään verkossa

27.4.2022 klo 13:00-14:45

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)