Ympäristöoikeuden tuore oikeuskäytäntö (2 h)
Lakitieto , Ympäristö

Ympäristöoikeuden tuore oikeuskäytäntö (2 h)

30.09.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 1 heinäkuun, 2021 Sampo Korppoo

Korkein hallinto-oikeus linjasi tuoreessa vuosikirjapäätöksessään ympäristöluvan saamisen edellytyksiä huoltoasematoiminnalle pohjavesialueilla. Millaisiin kriteereihin ympäristöluvan hakijat voivat nyt nojata?

Viime aikoina ovat lisääntyneet tilanteet, joissa lainvoimaisen lupapäätöksen täytäntöönpano on haastettu luonnonsuojelulain nojalla. Mitkä ovat tämän monesti pitkän ja tuskaisan prosessin opit – ja ovatko oikeuden linjaukset tuomassa selkiytystä tuleviin tilanteisiin?

HPP Asianajotoimisto Oy:n ympäristöjuridiikkaan erikoistuneet asianajajat Kari Marttinen ja Tarja Pirinen käyvät webinaarikoulutuksessa läpi tuoretta ympäristöoikeudellista oikeuskäytäntöä ja keskustelevat ratkaisujen vaikutuksista.

Kouluttajat analysoivat etenkin pohjaveden suojelua ympäristöluvan myöntämisen edellytyksenä, pintavesien suojelua luvittamisen edellytyksenä ja lainvoimaisen rakennuslupapäätöksen toimeenpanon haasteita.

Aiemmat pohjavesialueita koskevat ympäristölupapäätökset ovat olleet huoltoasematoimintaa harjoittavilla toimijoille lohduttomia: koskaan ei voida täysin sulkea pois pohjaveden pilaantumisen riskiä, eikä kielteisiä päätöksiä ole kovin kattavasti perusteltu. Tuoreessa tapauksessaan KHO:lta saatiin nimenomaista linjausta kriteereistä, joilla lupa voidaan myöntää. Kriteereissä huomioidaan muun muassa maaperäolosuhteet ja edellytetään selkeästi määriteltyjen suojaustekniikoiden käyttöä ja säännöllisten tutkimusten tekemistä. Vuosikirjaratkaisu antaa suuntaviivat tuleviin hankkeisiin.

Rakennuttajat ovat joutuneet viime aikoina yhä useammin piinalliseen prosessiin, kun lainvoimainen lupa on haastettu luonnonsuojelulain nojalla, vedoten suojeltaviin lajeihin. Esimerkiksi Pirkkolan urheiluhallia koskevassa tapauksessa alueen käyttötarkoitus oli määritelty jo kaavassa. Siitä huolimatta valitukset hidastivat päätöksen toimeenpanoa vuosilla.

Onko näihin tilanteisiin näkyvissä selkiytystä tulevaisuudessa? Mitä tuoreista ratkaisuista voi oppia? Tervetuloa perehtymään ajankohtaisiin teemoihin kouluttajien johdolla!

Kouluttajat seuraavat oikeuskäytäntöä systemaattisesti ja täydentävät koulutuksessa käsiteltävien tapausten luetteloa tilanteen mukaan.

Kysy ennakkoon tai koulutuksen aikana!

Voit lähettää Editan kautta ennakkokysymyksiä kouluttajille. Webinaarin aikana voit esittää kouluttajille kysymyksiä ja kommentteja chatissa.

Koulutus kuuluu Ympäristöoikeuden webinaarisarjaan. Voit osallistua tähän yksittäiseen koulutukseen tai edullisesti koko sarjaan.

Koulutus on suunnattu ympäristöoikeuteen erikoistuneille juristeille, yritysten ympäristöpäälliköille ja ympäristöinsinööreille, ympäristöasioiden parissa työskenteleville virkamiehille ja muille ympäristöasioiden parissa työskenteleville asiantuntijoille ja johtajille.

Kari Marttinen
, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy
Kari Marttinen on yksi maan johtavista ympäristöoikeuden osaajista. Hänen erikoisasemaistaan ovat suurten teollisuus- ja infrastruktuurihankkeiden monimutkaiset lupa- ja muutoksenhakumenettelyt sekä maankäytön suunnittelun prosessit. Myös vanhojen teollisuusalueiden pilaantumisvastuut ja niihin liittyvät riidat kuuluvat Marttisen erityisosaamiseen. Hänellä on pitkäaikainen ja monipuolinen kokemus luonnonsuojelun ja infrahankkeiden välisten konfliktien ratkaisemisessa.

Tarja Pirinen, asianajaja, osakas, HPP Asianajotoimisto Oy

12.45 Webinaariympäristö avautuu

13.00 Tervetuloa Ympäristöoikeuden tuore oikeuskäytäntö -koulutukseen!

13.05 Ajankohtaisen oikeuskäytännön analyysi
– Pohjaveden suojelu ympäristöluvan myöntämisen edellytyksenä
– Pintavesien suojelu luvittamisen edellytyksenä
– Lainvoimaisen lupapäätöksen täytäntöönpanon haasteet (trendinä täytäntöönpanon haastaminen luonnonsuojelulain nojalla)
– Uusimpia kiinnostavia tapauksia

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

30.09.2021 klo 13:00-15:00

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)