Koeaika ja koeaikapurku: haastavia käytännön tilanteita (2 h)
Henkilöstöhallinto , HR Human Resources , Johtaminen ja esimiestaidot , Lakitieto

Koeaika ja koeaikapurku: haastavia käytännön tilanteita (2 h)

01.09.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 18 elokuun, 2021 Sampo Korppoo

Mitä koeajasta sopiminen edellyttää? Miten sopiminen on käytännössä toteutettava? Milloin koeaika käytännössä alkaa? Millaisissa tilanteissa koeaikapurku voidaan tulkita olevan syrjivää tai epäasiallisilla syillä tehty? Mitä jos työntekijä sairastuu koeajalla; onko koeaikapurku riski? Mikä vaikutus purkuperusteeseen on työhöntulotarkastuksessa saadulla ei-sopiva -lausunnolla? Miten työntekijän kuuleminen toteutetaan oikein ennen purkamispäätöstä?

Koeajan tarkoituksena on antaa työnantajalle sekä työntekijälle mahdollisuuden arvioida työn ja työntekijän keskinäistä soveltuvuutta. Koeaika voi liittyä sekä määräaikaisiin että toistaiseksi voimassa oleviin työsopimuksiin. Koeajasta on lähtökohtaisesti aina sovittava.

Koeaikaan ja koeaikapurkuun liittyy monenlaisia haastaviakin kysymyksiä ja tilanteita: Miten kaikki juridiset velvoitteet täytetään työpaikoilla oikein? Milloin koeaikaa voidaan pidentää? Kannattaako työntekijän työkykyä selvittää koeajan aikana? Missä vaiheessa ja miten työntekijää on kuultava ennen purkupäätöstä? Milloin kysymys voi olla epäasiallisesta tai syrjivästä koeaikapurusta? Mikä työntekijän oikeussuoja on, jos hän pitää koeaikapurkua laittomana?

Koulutuksessa saat kattavan ja aihetta pintaa syvemmältä käsittelevän tietopaketin koeajasta ja koeaikapurusta. Koulutuksen avulla syvennät osaamistasi käytännön haastavista tilanteista.

Saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Millä edellytyksillä koeajasta voidaan sopia
– Milloin koeaika alkaa
– Milloin koeaikaa voidaan pidentää
– Miten tulee arvioida työhöntulotarkastuksessa saatuja tietoja? Olisiko järkevämpää sopia purkava ehto kuin koeaika?
– Työntekijän terveydentilan heikkeneminen ja ongelmat koeaikana; mitä työnantajalta voidaan koeaikana edellyttää työsuhteen jatkuvuuden ylläpitämiseksi?
– Miten työntekijää on kuultava; miten toteuttaa kuulemismenettely käytännössä?
– Mitä oikeussuojakeinoja on käytössä?
– Miksi osallistua?

Webinaari tarjoaa sinulle tietoa koeaikaa koskevasta lainsäädännöstä, ja kuinka organisaatiossasi toimitaan haastavissakin tilanteissa juridisesti oikein. Syvennät ymmärrystäsi erilaisista koeaikaan liittyvistä haastavista kysymyksistä ja saat apua käytännön toimintaan.

Kouluttajana toimii työ- ja sosiaalioikeuden dosentti Jaana Paanetoja. Hänellä on laaja ja monipuolinen asiantuntemus ja kokemus työoikeuden eri osa-alueista.

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chatissa voit esittää kouluttajalle mieltäsi askarruttavia kysymyksiä ja osallistua keskusteluun.

Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana.

Webinaarikoulutus on osa Työsuhteen ehdot: juridiikkaa käytäntöön, joka koostuu seuraavista osista:
Koeaika ja koeaikapurku: haastavia käytännön tilanteita 1.9.
Työsuhteen ehdon yksipuolinen muuttaminen 21.9.
Johtajasopimukset – sopimusehdot ja ajankohtaiset kysymykset 13.10.
Sovellettava työehtosopimus ja sen vaihtaminen 16.11.

Osallistu edullisesti koko sarjaan täältä tai valitse sinua erityisesti kiinnostavat webinaarit.

– Henkilöstöpäällikkö
– Henkilöstöjohtaja
– HR-asiantuntija
– Esimies
– Henkilöstölakimies, työoikeuslakimies
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntija ja lakimies

Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti
Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

09:00 Teretuloa

10:05 Koeaikaan liittyvät haastavat kysymykset
– Koeaika vs. purkava ehto työsopimuksessa?
– Koeajan pituus ja pidentäminen
– Koeajalla sairastuminen; mitä koeaikapurku edellyttää?
– Miten työntekijää on kuultava ennen koeaikapurkua?
– Oikeussuojakeinot?

10:45 Yhteenveto

11:00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

01.09.2021 klo 09:00-11:00

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)