Työkyvyn selvittäminen ja ylläpito (1/2 pv)
HR Human Resources , Johtaminen ja esimiestaidot , Johtaminen ja esimiestyö , Lakitieto

Edita järjestää nyt koulutuksen:

Työkyvyn selvittäminen ja ylläpito (1/2 pv)

09.11.2021, Verkkokoulutus , Verkkokoulutus 14 syyskuun, 2021 Sampo Korppoo

Miten työnhakijan tai -tekijän terveydentilaa ja työkykyä voi selvittää? Mitä terveystarkastuksissa voidaan saada selville ja miten? Voiko työntekijältä vaatia rokottautumista? Entä mitä työntekijältä voidaan edellyttää oman työkykynsä ylläpitämiseksi? Mitä työnhakijaa tai työntekijää koskevia tietoja voidaan käsitellä ja mihin tarkoitukseen – mitä sanoo toisiolaki?

Webinaarissa syvennytään mm. näihin kysymyksiin käytännönläheisesti kokeneiden kouluttajien johdolla. Saat kattavasti uutta ymmärrystä terveydentilan ja työkyvyn selvittämisestä, työkyvyn ylläpitämisestä sekä tietojen käsittelystä työterveyshuollon ja työnantajan tarpeisiin.

Webinaarissa lähestytään aiheita myös ajankohtaisilla näkökulmilla ja pohditaan työntekijän lojaliteettivelvoitetta, mitä työntekijöiltä voidaan eri ammattiryhmissä vaatia rokotteisiin liittyen ja tietojen käsittelyn sallittuja käyttökohteita.

Koulutus on osa Terveydentila ja työkyky työsuhteessa: tietopaketti työpaikkojen arkeen -webinaarisarjaa, joka koostuu seuraavista osista:
Oikeus vai velvollisuus sairauspoissaoloon? 7.10.
Työkyvyn selvittäminen & ylläpito 9.11.
Terveydentila & työsopimuksen päättäminen 8.12.

Voit osallistua koko sarjaan täältä.

– HR-johdolle, -päälliköille ja -asiantuntijoille
– esimiehille
– luottamusmiehille ja pääluottamusmiehille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille
– työoikeuslakimiehille
– asianajajille, tuomareille
– työterveyshuollon ammattilaisille

Kouluttajat:
Jaana Paanetoja
, OTT, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja on puolueeton työoikeuden moniosaaja. Hänellä on laaja ja monipuolinen kokemus opettajana ja kouluttajana eri yhteisöissä sekä kirjojen ja artikkeleiden kirjoittajana. Muun ohessa hän on osallistunut lainvalmisteluun, työneuvoston ja työtuomioistuimen toimintaan.

Minna Pihlajamäki, LT, työterveyshuollon erikoislääkäri

Leena Alapuranen, OTL, CIPP/E, Senior Legal Counsel
OTL, CIPP/E Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt lakimies. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

9.00 Tervetuloa webinaariin!

9.05 Työnantajan mahdollisuus selvittää työnhakijan ja työntekijän terveydentilaa ja työkykyä?
– Kysymykset ja työnhakijan/työntekijän omat arviot työkyvystä
– Vapaaehtoinen vai pakollinen terveystarkastus?
– Miten terveystarkastuksen lopputulos voi vaikuttaa työsuhdeturvaan?
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja

Mitä tarkastuksissa voi saada selville ja miten?
– Lääkärin keinot selvittää työkykyä?
– Miten työkyvyn ennuste voidaan ottaa huomioon?
– Terveystarkastus vai työkyvyn arviointi?
– Mitä hyötyä työntekijälle on asioinnista työterveyshuollossa
LT, työterveyshuollon erikoislääkäri Minna Pihlajamäki

10.00 Rokottaminen (COVID-19, influenssa jne.) ja ennakolta suojautuminen
– Mitä työntekijältä voidaan vaatia eri ammateissa?
– Miten työntekijän lojaliteettivelvoite ohjaa vapaa-aikakäyttäytymistä tai viruksilta suojautumista?
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja & OTL, CIPP/E, Senior legal counsel Leena Alapuranen

10.30 Työntekijän oma velvollisuus ylläpitää työkykyään
– Mitä työntekijältä voidaan edellyttää (esim. laihduttaminen, savuttomuus)
– Onko erilaisten terveyskampanjoiden tukeminen oikeudellisesti ongelmatonta?
OTT, varatuomari, dosentti Jaana Paanetoja

11.00 Tauko

11.15 Tietojen hankkiminen, käsittely ja tietojen vaihto
– Työnhakijaa koskevat tiedot ja niiden hankkiminen
– Työterveyshuollon oikeus käsitellä dataa omiin tarkoituksiinsa
– Työntekijöistä kertyneen tiedon käsittely työterveyshuollon ja työnantajan tarpeisiin
– Mitä tietoa ja mihin tarkoitukseen tietoa voidaan käsitellä. Sallitut käyttökohteet?
– Toisiolaki

OTL, CIPP/E, Senior legal counsel Leena Alapuranen

12.15 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

09.11.2021 09:00-12:15

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 220 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 170 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -15 % koodilla JULKINEN
Edilex-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla EDILEX
Credita-käyttäjän etuhinta -15 % koodilla CREDITA
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % koodilla LAKIMIESLIITTO

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)